Lunch z klientem a koszty uzyskania przychodu

Wśród przedsiębiorców sporo wątpliwości budzi kwestia tego, czy można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów wydatki poniesione na produkty gastronomiczne (np. obiad, przekąski czy napoje), zakupione w celu spożycia na spotkaniu biznesowym. Nie zawsze możliwe jest obsłużenie klienta w siedzibie firmy, zwłaszcza jeżeli jest ona prowadzona we własnym mieszkaniu. A przecież nieraz konieczne może okazać się ustalenie szczegółów współpracy w cztery oczy. Czy w takim przypadku obniżymy podstawę opodatkowania o koszty obiadu czy kolacji?

Co na ten temat mówią przepisy prawa?

Zgodnie z artykułem 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do kosztów uzyskania przychodów zaliczają się jedynie te wydatki, które mają związek przyczynowo-skutkowy z osiąganymi przez firmę przychodami. Oznacza to, że ich ponoszenie powinno znajdować uzasadnienie w celu osiągania bieżących przychodów, lecz także ich zabezpieczania lub zachowania. W katalog wydatków nie wliczają się jednak wydatki przeznaczane na reprezentację. W 2007 roku w szczególności wykluczono z nich koszty związane z opłaceniem usług gastronomicznych lub zakupem alkoholu. Zapis ten był jednak na tyle niejasny, że różne sądy wydawały odmienne interpretacje w praktycznie identycznych sprawach. Powoływały się w tym przypadku na definicje słownikowe, które sprowadzają słowo „reprezentacja” do takich znaczeń jak dostojność, wystawność, okazałość czy przepych.

Zmiany, które nastąpiły po wydaniu interpretacji ogólnej Ministra Finansów

25 listopada 2013 roku Ministerstwo Finansów wydało ogólną interpretację nr DD6/033/127/SOH/2013/RD-120521. Zgodnie z jej postanowieniami, ponoszenie kosztów usług gastronomicznych towarzyszących spotkaniom z klientami nie musi już w każdym przypadku podlegać wyłączeniu z wydatków zmniejszających podstawę opodatkowania. W treści interpretacji znajduje się wyjaśnienie, iż nie można przyjąć ogólnych norm „wystawności” usług gastronomicznych, które obowiązywałyby w przypadku każdej firmy. Dlatego o tym, czy wydatki na obiad z klientem podlegają pod koszty uzyskania przychodów decyduje inne kryterium. Należy sobie zadać przede wszystkich pytanie, czy tego typu spotkanie jest organizowane w celu budowania pozytywnego wizerunku firmy, pokazywania jej w pozytywnym świetle. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, wówczas kosztów obiadu, przekąsek czy alkoholu nie można uznać za wydatki powiązane z przychodem firmy.

nakryty stół

Co jednak w przypadku, kiedy przykładowo przedsiębiorca podczas lunchu z klientem chce po prostu omówić warunki współpracy? Wówczas nic nie stoi na przeszkodzie ku temu, aby poniesione wydatki stanowiły koszty uzyskania przychodu. Trzeba jednak pamiętać, że Urzędy Skarbowe nie muszą stosować się od indywidualnej interpretacji Ministerstwa Finansów, mimo że najczęściej ma to miejsce. Dla bezpieczeństwa najlepiej jednak zawnioskować o wydanie indywidualnej interpretacji. Wtedy będziemy mieli pewność, że zasadność poniesienia wydatków nie zostanie zakwestionowana przez organ podatkowy.

You may also like...